dimarts, 12 de juny del 2012

Martin Margiela

La notícia de lacol·laboració entre H&M i la marca de les tres emes ha propiciat un major interès per la maison creada per aquest dissenyador trencador, excèntric i catalogat de geni per molts.

El dissenyador

El dissenyador Martin Margiela va néixer a Genk, Bèlgica, l’any 1957, i va estudiar en la transgressora Royal Academy of Fine Arts d’Amberes, on va coincidir amb el col·lectiu de moda avantguardista anomenat Els sis d’Amberes, tot i què, no en va arribar a formar part.

Després de la seva graduació l’any 1980, treballa com a dissenyador freelance durant 5 anys, fins que el 1985 entra a formar part de l’equip de Jean Paul Gaultier. Ho deixa l’any 1987 per centrar-se en treure una col·lecció amb el seu propi nom, cosa que aconsegueix l’any 1989. A més, entre el 1997 i el 2003 ell serà el director creatiu de la línia femenina d’Hermès.

Tot i què, va aconseguir un gran èxit i es va arribar a convertir en un dels noms més influents i alabats de finals del segle XX, la marca va se comprada per Diesel l’any 2002. L’octubre del 2009, i després d’anys de rumors, es va fer públic que el dissenyador belga feia anys que havia abandonat la casa sense especificar-ne les causes.

L’estil

Durant els vuitanta, l’avantguardista japonesa Rei Kawakubo va crear la marca Comme des Garçons, revolucionant el món de la moda amb la seva visió excèntrica i innovadora en les seus dissenys. Aquest estil va influenciar fortament a Martin Margiela, així com a “Els sis d’Amberes”, que van aconseguir alterar la luxosa alta costura amb peces de proporcions enormes, com les mànigues extra llargues, i amb folres, costures i vores visibles en la part exterior.

El deconstruccionisme pretenia qüestionar les nocions de confecció tradicionals, el significat de la roba i la forma de vestir-la. Influenciat pel punk i l’avantguardisme japonès, està íntimament lligat al disseny belga, i a Martin Margiela se’l considera el màxim exponent.

Algunes col·leccions exploraven també el recurs surrealista de l’efecte òptic, com havia fet Elsa Schiapparelli a mitjans de segle, o en altres es jugava amb les proporcions i les dimensions. Pel belga, a més, el reciclatge era un tema habitual en les seves col·leccions, que consistia en reutilitzar peces de roba i accessoris per crear-ne de noves.

Martin Margiela sempre es va caracteritzar per mantenir molta discreció respecte a la seva persona. No hi ha gaires imatges seves i no apareixia al final de les desfilades de la marca que portava el seu nom. De fet, l’etiqueta es caracteritzava per lluir un seguit de números del 0 al 23, i, sobretot, per estar fixada ala peça de roba mitjançant grans puntades que travessen la roba.

Etiqueta Martin Margiela

Oslo Barcelona

Existeix un petit taller botiga a Gracia, on actualment es poden trobar dissenys que recorden a l’estil de deconstrucció de Martin Margiela. La botiga s’anomena Oslo i un dels motius d’aquesta influencia es que tenen dissenys de Andrea Ayala, formada a Amberes. A més, es reciclen molts elements d’ús habitual per crear accessoris.

I, si no, pots esperar al 15 de novembre... T’has marcat la data al calendari?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada